Endodonti

Geçmişte hasarlı veya hastalıklı bir dişiniz varsa, genellikle çekilirdi. Ancak günümüzde yaralı veya hastalıklı dişler genellikle kanal tedavisi olarak da bilinen endodontik tedavi ile kurtarılabilmektedir.

Endodonti, anormal diş pulpası ile ilgilenen özel bir diş hekimliği türüdür; pulpadaki hastalıkların ve yaralanmaların nedenleri / kökenleri, teşhisi, önlenmesi ve tedavisi; ve pulpa ve kanalı çevreleyen dokuları etkileyen diğer durumlar (diş kökü içindeki kanal). Sinirleri, kan damarlarını ve bağ dokularını içeren yumuşak doku olan diş pulpası, dişin (dentin) içindeki sert dokudan geçerek dişin taç kısmından (üst) çene kemiğindeki kökün ucuna kadar uzanır.

Prosedürler

Endodontik prosedürler, pulpa ve periradiküler bölgeyi (diş kökünün hemen dışında veya çevresinde) ilgilendiren ağız ağrısının teşhis ve tedavisinde kullanılmaktadır. Pulpotomi gibi pulpa tedavisi, pulpa odasından diş pulpasının çıkarıldığı yaygın bir prosedürdür. Özellikle tıkalı, dar veya alışılmadık şekilde yerleştirilmiş kanallı dişler gibi zor vakalarda kök kanallarının cerrahi olmayan tedavisi de endodontik tedavinin önemli bir parçasıdır.

Endodontik tedavi, hastalıklı veya anormal (patolojik) dokuların cerrahi olarak çıkarılması, patolojik dokuların cerrahi olarak çıkarılmasıyla ilgili onarım prosedürleri, çatlamış dişlerin onarımı veya yaralanma sonucu çıkarılan (avülse) dişlerin değiştirilmesi (replantasyon) için de gerekli olabilir.

Ek prosedürler şunları içerir:

• Apikektomi veya kök ucu rezeksiyonu (apse olmuş bir dişin kök ucunun ve çevresindeki enfekte dokunun çıkarılması), hemiseksiyon (bir dişi ikiye bölünmüş bir dişi kesme işlemi) ve biküspidizasyon gibi diş yapısının ameliyatla alınması (triküspit kapağı, çalışan biküspit kapağa dönüştürme prosedürü)
  • Kök ucu doldurma
  • Kök kanalından periapikal kemik yapısına (bir diş kökünün ucu veya tepesi) uzanan endodontik implantlar, diğer diş implantları ise doğrudan diş etlerine veya çene kemiklerine sabitlenir.
  • Dentin ve minenin beyazlatılması
  • Daha önce endodontik tedavi görmüş dişlerin yeniden tedavisi
  • Dişleri kurtarmak ve güçlendirmek için direklerin ve / veya damarların yerleştirilmesi

Belirti ve bulgular

• Ciddi diş rahatsızlığı veya ağrısı
  • Sıcak ve soğuğa karşı uzun süreli diş hassasiyeti
  • Dokunma ve çiğneme sırasında diş eti hassasiyeti
  • Şişme
  • Dişte renk değişikliği
  • Lenf düğümlerinde, çene kemiğinde ve dişeti dokularında drenaj ve hassasiyet

Kanal tedavisi yapılmazsa diş kökünün ucunda ağrılı olabilen bir apse (enfekte irin cebi) oluşabilir. Ağrı olmasa bile dişi çenede tutan kemik zarar görebilir.

Tedavi Ne Zaman Uygundur?

Endodontik tedavi, derin diş çürüğü, dişte tekrarlanan diş prosedürleri veya dişte bir çatlak, yonga veya başka bir yaralanma sonucu diş pulpası iltihaplandığında veya enfekte olduğunda gereklidir.

Aşağıdaki durumlar dışında diş çekimi gerekli değildir:

• Kökler ciddi şekilde kırılmış
  • Dişin yeterli kemik desteğine sahip olmaması
  • Diş restore edilemez
  • Kök kanallarına erişilemiyor

Kanal Tedavisine Kimler ve Neler Dahildir?

Genel bir diş hekimi kanal tedavisi yapabilir, ancak çoğunlukla pulpa problemlerinde uzmanlaşmış bir endodontist tarafından sağlanır.

Endodontist iltihaplı / enfekte pulpayı çıkarır, kanalın içini temizler ve şekillendirir ve boşluğu doldurur ve kapatır. Daha sonra endodontist, dişinizi korumak için genellikle bir kuron veya başka bir restorasyon yerleştirmek için sizi diş hekiminize yönlendirecektir. Restore edilen diş, doğal bir görünüme sahip olacak ve diğer sağlıklı dişler gibi işlev görmeye devam edecektir. Uygun ağız bakımı ile ömür boyu sürebilir.

Endodontik tedavinin maliyeti, durumun karmaşıklığına ve hangi dişin etkilendiğine bağlı olarak değişir. Çoğu diş sigortası planı, endodontik tedavi için bir miktar teminat sağlar.

Endodontik tedavi ve restorasyon genellikle alternatife göre daha az maliyetlidir: diş çekimi ve implant ve diş kronu ile değiştirme.

tr Turkish
Yardıma mı ihtiyacın var?